De laatste...

8 mei 2017 - Shanghai, China

Het staat er toch echt! Tis alweer de laatste echte dag in China. En dan denk je natuurlijk, dat er niets meer gaat gebeuren en je denkt alles gezien en meegemaakt te hebben. Maar nee hoor! Er gebeurd wel elke dag wat en we blijven onze ogen uitkijken hier.

384069840_IMG_3623384069840_IMG_3644

Na het ontbijt spreken we met nog 4 groepsleden af om de stad in te gaan. Het Shanghai Museum schijnt de moeite waard te zijn dus gaan we erop uit. We bestellen 2 taxi's en hopen dat de chauffeurs ons op dezelfde plek afzetten. Voor het geval dat, vragen we aan iedereen om de telefoons op geluid te zetten. Bij het bezoek aan het plein vd Hemelse Vrede waren we namelijk even iemand in de groep kwijtgeraakt. Zij had wel een aantal keren gebeld, maar deze telefoons stonden op stil, dus zij kreeg niemand te pakken. Nu waren we dus beter voorbereid.

Eenmaal aangekomen bij het museum kwamen beide taxi's gelukkig kort na elkaar bij de zelfde ingang aan. We gingen vol goede moed het museum in. Natuurlijk ook hier weer de gebruikelijke veiligheidscontroles en foullering. Deze zijn we nu wel echt gewend dus dat ging makkelijk. We begonnen met onze rondgang, totdat Theo ineens merkte, dat hij z'n telefoon mistte. Al snel kwam hij tot de conclusie, dat ie in de taxi uit z'n zak gegleden moest zijn.

Ik kon maar één oplossing bedenken. Theo z'n nummer bellen en hopen, dat iemand hem opnam. En ja hoor, dat lukte. Maar zoals bijna elke chinees, sprak ook deze taxichauffeur geen woord engels. Dus hing ie snel op. Ik moest dus snel iemand vinden die chinees en engels sprak. Bij de infobalie van het museum had ik snel iemand gevonden. Zij ging opnieuw bellen, maar ..... niemand nam op. Na ongeveer 5 minuten werd ik echter gebeld door de telefoon van Theo. De chauffeur meldde zich opnieuw en toen kon ik via de receptioniste hem vragen om de telefoon op de plek waar we zijn uitgestapt te kunnen teruggeven. Hij kon daar binnen 10 minuten zijn. Gelukkig zijn er ook in China hele aardige en behulpzame mensen. Theo had het geluk, dat zijn telefoon codevrij was. (Anders had de chauffeur nooit kunnen terugbellen.

384069840_IMG_3650384069840_IMG_3658

Na het musuem te hebben bezocht en bekeken, gingen we zomaar door de straten van Shanghai lopen. Opeens gilde Wilma, dat ze het warenhuis bemerkte, waar er roltrappen zijn, die niet recht omhoog gaan, maar met een bocht naar boven draaien. Wij natuurlijk met z'n allen achter Wilma aan het warenhuis in. Best wel dure kleding en horloges lagen in de vitrines. Voor maar 200000 Yuan (= € 26000,00) had je toch een mooi klokkie. Snel maar weer naar de gewone winkeltjes... bivoorbeeld de M&M store. Wat een hoop verschillende kleuren hebben ze daar! Jammer dat ook daar de prijzen behoorlijk hoog waren. Zag er allemaal zo lekker uit.

374883072_IMG_3706374883072_IMG_3707

Deze laatste avond werd er door de groep gezamelijk gekozen om deze in stijl met z'n allen af te sluiten bij de Italiaan. Even geen chinees, maar lekkere pasta en anti-pasta. Onze reisleider Vincent werd terecht nog even in het zonnetje gezet door Theo 2. Hij bedankte Vincent namens de groep voor de uitstekende begeleiding en organisatie van deze reis. Mede dankzij Vincent, werd dit een zeer gezellige groep en een topvakantie om niet snel te vergeten. Met smart kijken wij uit naar de vele fotoboeken en reisverslagen die we misschien gaan zien bij de after party... Mocht die door één van de groepsleden georganiseerd worden...natuurlijk.