Update-je

23 april 2017

Jaaaa daar zijn we weer!! We hadden in Tibet geen goede internetverbinding vandaar geen teken van leven vanuit Tibet. Afgelopen dagen zeer veel gezien en meegemaakt.
19 april zijn we naar het Potala paleis gegaan. We moesten enorm veel trappen lopen en door de ijle lucht en hoogte moest je bovenaan de trap even stil staan om bij te komen. Maar het was het meer dan waard! Ik ken het Potala alleen van plaatjes en kan nu zeggen dat ik m in het echt gezien heb en zelfs binnen ben geweest. Er zijn 999 kamers waarvan we er 20 gezien hebben. Allen in mooie kleuren gedecoreerd. Overal branden kaarsen op jakboter en staan gouden boeddha beelden. Ook wierook ruik je overal. Er hangt af en toe een spaarlamp. Je hoort geprevel en als je dan kijkt waar dat geluid vandaan komt dan blijkt dat er een monnik in zn rode gewaad zit te bidden/ mediteren.
In de middag na een lekkere lunch zijn we naar het zomerpaleis van de Dalai Lama geweest. Hiervandaan is hij in 1959 gevlucht naar India. In dit paleis in de enige afbeelding van de Dalai Lama in heel Tibet te vinden. de Tibetanen worden echt ontzettend onderdrukt door de Chinezen. Zo moet er op elk huis een Chinese vlag staan en in elk huis een foto van de Chinese president hangen. Heb je dat niet dan wordt je opgepakt.

20 april
We zitten in de bus voor een rit van 360 km. Tijdens de rit wordt de chauffeur continue gecontroleerd op snelheid. Als hij te snel rijdt krijgt hij via de speaker een waarschuwing te horen. Reageert hij daar niet op dan neemt zijn kantoor contact met hem op. Hij wordt echt realtime in de gaten gehouden. Elk jaar krijgen de chauffeurs 12 punten. Per overtreding gaan er punten vanaf en als je geen punten meer over hebt wordt je rijbewijs ingetrokken en moet je opnieuw rijlessen nemen. Tijdens onze rit is onze chauffeur ook zn rijbewijs kwijt geraakt maar hij is Chinees en heeft zn connecties.
Naast onze Nederlandse reisleider hadden we in Tibet een Tibetaanse gids die goed engels sprak. Hij moest steeds goed opletten wat hij zegt omdat er overal, ook in de bus, camera's hangen. Hij kan dus geen kwade dingen over China zeggen omdat hij dan opgepakt zal worden. Ook schijnen er buiten mensen te lopen die kunnen ineens bij de groep komen staan om te luisteren wat hij te vertellen heeft.
We rijden via een zigzag bergweg naar een pas van 5000 meter. Overal wapperen Tibetaanse vlaggetjes. De vlaggetjes hebben de kleuren blauw-wit-rood-groen en geel en altijd in deze volgorde. Elke kleur heeft een aparte betekenis. Ik weet alleen nog dat blauw voor de lucht staat en groen voor water. Op de raarste plaatsen zie je de vlaggetjes, op een brug of zelfs bovenop een berg.
We hebben gereden langs het mooie turquoise Jamdrokmeer naar Gyangtze waar ons hotel stond.

21 april
Dit was ook weer zo' n fantastische dag!! Met de bus weer onderweg terug naar Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Onderweg zie je vrouwen en mannen werken op het land. Met de hand en een schop, met paarden of met 2 Jaks. Een Jak is een soort voor koe. De uitwerpselen zie je overal bij de huizen op muurtjes in de zon te drogen liggen. Dit wordt gebruikt om mee te stoken.
Onderweg stopt de bus bij een traditioneel Tibetaans huisje. De gids ging vragen of wij binnen mochten komen kijken en bood haar geld aan. Tuurlijk dat we dan even naar binnen mochten. 2 jaks stonden in de "tuin" binnenplaats. Ook hier een hele stapel met jakpoep. Het was een donker huis waar drie generaties wonen. Alleen de vrouw des huizes was aanwezig, de rest was aan het werk op het land of naar school. In de keuken stond een bak met jakpoep. We kregen jakboter thee van de vrouw te drinken. Bij het weggaan gaf ze bijna iedereen een tik op de billen. Dit was een teken dat ze je aardig vindt. Hahaha ik kreeg er zelfs 2!
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen op deze manier kunnen leven. Kijk maar naar de foto's. De vrouw is 62 jaar!!!
Bij terugkomst in ons hotel in Lhasa snel even opgefrist en een bord patat gegeten en verse appeltaart bij Dunja! (het Nederlandse echtpaar met restaurant). Daarna door naar een fantastische show/ musical welke in de openlucht werd opgevoerd. Er deden wel 1000 mensen aan mee, ook echte honden, schapen en paarden hadden een rol. Het was zo mooi en indrukwekkend. De berg op de achtergrond werd steeds anders belicht. Als het in het stuk ging over sneeuw dan zag je ook echt sneeuw op de berg geprojecteerd worden. Het verhaal ging over de liefdes geschiedenis van een koning en een princes. Dit was een mooie afsluiting van ons bezoek aan Tibet!!! Jammer dat we weggaan. Tibet is een bijzonder mysterieus land met zoveel vriendelijke mensen!!

22 april
Met de bus onderweg naar het treinstation. De Chinezen veranderen comtinue de regels. Nu blijkt dat messen en scharen niet mee de trein in mogen. Maar ja, in welke koffer zat het mes en waar de schaar? Na de controle wisten we dat wel! Helaas beide in moeten leveren.
Om 13:00 stappen we in De Hemeltrein en gaan we onderweg naar Xian. Het is een lange treinreis want we komen pas de volgende dag om 22:00 's avonds aan. Gelukkig zitten we in een coupe met vier bedden! Er zijn er ook met 6! Henk was ingedeeld in wagon nummer 5 en ik in 6. Ze kijken niet naar de naam bij de indeling maar naar het paspoortnummer. Rare chinezen. Op mijn treinkaartje staat als naam Van. Ze snappen niet dat het Van Looij is. Toen de trein ging rijden konden we onderling in de groep de slaapplaatsen ruilen volgens het schema van Vincent onze reisleider. Het blijkt dat wij nu wel samen zijn in de coupe maar dat er nog 2 Chinezen bijkomen. Bij vertrek zijn we maar met zn tweetjes maar 's nachts stopt de trein ook nog een paar keer. Misschien dat ze er dan bijkomen? We gaan het meemaken.
Het is een lekkere trein, wiebelt een beetje maar zoeft lekker over de rails. Tijdens de reis zoekt de groep elkaar op in de verschillende coupe's. Zo zitten we ineens met zn tienen in een coupe voor vier. De een heeft pinda, de anders pringels, weer iemand anders cola en dan komt ook ineens de rum te voorschijn! Was erg gezellig! Het is ook een erg leuke groep, ondanks dat wij de jongste  zijn vermaken wij ons wel met de anderen. Gemiddelde leeftijd is 62 jaar, oudste 70, jongste 49.

23 april
Henk heeft vannacht lekker geslapen maar ik niet. Steeds wanneer de trein vaar minderde of stil stond dacht ik: "Daar komen de Chinezen". Uiteindelijk zijn ze vannacht dus niet gekomen en hadden we de coupe voor ons tweetjes.
Om 7:15 werden we gewekt door Chinese muziek. De zon schijn en we rijden langs het grootste meer van China. We gaan lekker ontbijten met thee, craquottes en jam. In elke coupe staat een thermosfles die je zelf kan vullen met gekookt water. Halverwege de ochtend stappen we over op een andere trein. Deze trein heeft geen zuurstof aan boord en heeft dat ook niet nodig omdat we niet meer zo hoog zitten. Nu rond de 2500mtr. We nemen plaats in dezelfde coupe als de vorige trein. Henk kan gewoon zn geruilde kaartje gebruiken en zo zitten we weer samen in de coupe. Ik ga even buurten in een andere wagon en als ik terug kom ligt er toch nog een Chinees op een bovenbed. Henk en ik hebben beide een onderbed. Wel zo prettig! De Chinees is een student die wat Engels spreekt.

1. Diny van looij:
    23 april 2017
    Wat een gigantische reis tis echt een reis van je leven , heel veel indrukken en heel veel verschillende mensen ontmoeten ! En heel veel China zien !!!
  2. René en Corlien:
    23 april 2017
    Wat een vermoeiende maar indrukwekkende reis maken jullie.
    Dit vergeet je vast nooit meer .
    Veel plezier
  3. Robert en Marielle:
    25 april 2017
    Mooie trip Henk en Wilma!
    Hier is het guur en koud, dus geniet nog maar even lekker daar.
    Groeten aan de Chinees... :)
  4. Roger:
    26 april 2017
    druk druk maar wel een enorme reis zo te lezen ,geniet er nog maar van hier mis je niks