Mooie dag

1 mei 2017 - Beijing, China

Vandaag weer heel veel gezien! We zijn de dag begonnen op de lokale groenten en fruit markt. Nou wat daar allemaal te vinden is ik heb geen idee. Er liggen groenten (?) die ik nog nooit gezien heb. Ook vissekoppen en varkenspootjes zijn er in overvloed, en hele varkenskoppen liggen je aan te kijken. Een tocht door de Hutongs op de riksja volgt. Soms rijden we langs auto's welke onder een zeil staan. Die zijn dan waarschijnlijk van eigenaren die hun punten van het rijbewijs hebben verspeeld. 150261088_IMG_2212

We bezoeken een gezin in de Hutongs. Het is in China normaal dat opa en oma op de kinderen passen en dat ouders werken. Soms werken ouders wel een half jaar voordat zij naar huis komen en hun kinderen weer zien. Je ziet dan ook heel veel oude chinezen met jonge kinderen. Bij onze vorige gids, per stad krijg je een andere gids, woonde haar moeder bij haar in huis. Dit is heel normaal. Het is ook heel normaal om je schoonouders in huis te nemen. .

We bezoeken ook de Drumtoren, vroeger werd er op de trommels geslagen zodat het volk wist dat het tijd was om te stoppen met werken en naar huis te gaan. Zo is er een een Beltoren. Men luidde de bel als teken om naar het werk te gaan.

351147584_IMG_2318

Best een drukke dag vandaag want we gaan door met een bezoek aan het Zomerpaleis van Xisi. Mooie beschilderingen zien we. Voor de Olympische spelen zijn er veel renovaties geweest en dat is nog wel te zien aan de heldere kleuren. Het paleis  heeft ook een mooie vijver en een groot meer waar we overheen varen in een drakenboot.

150261088_IMG_2408

Op de terugweg naar het hotel rijden we langs het wel bekende Vogelnest.150261088_IMG_2529

En dan moet er gegeten worden. We gaan met een groep van 10 naar een restaurant en bestellen aan de hand van de kaart door naar de foto's van de gerechten te kijken. De obers hebben de grootste lol (wij ook) omdat wij denk ik een rare combinatie aan gerechten bestellen. Zelfs de kok kwam een kijkje naar onze groep nemen.

9 van de 10 gerechten zagen er goed uit! Alleen nummer 10 had van mij niet gehoeven. Echte kippe/hanenpoten.150261088_IMG_2552