De muur

30 april 2017 - Beijing, China

Wederom vroeg uit de veren vandaag. Het bezoek aan de muur staat op t program. Om half 7 is het een drukte van jewelste in de ontbijtzaal. Niet alleen nederlanders, maar ook polen, russen en chinezen zijn weer vroeg uit de veren. Zij alleen gaan gelukkig een ander pad bewandelen, want eenmaal bij de muur aangekomen valt de drukte mee.

400280384_IMG_2116

Met een stoeltjeslift worden we net naast de muur afgezet. Het klimmen kan beginnen. Sla je rechts af, dan kom je over een stuk muur dat nog niet gerestaureerd is. Soms hele kleine treedjes, maar soms ook hele hoge blokken opgestapeld steen tergt je tot het uiterste. Met de tong op mn schoenen bereik ik toren 2. Wilma en 2 anderen uit de groep gaan nog een torentje hoger naar no. 1. Daarachter ligt een heel stuk muur, wat een beetje verwaarloosd is. Weer een stapel leuke fotos erbij dus. Na ongeveer 20 min. komt Wilma weer naar beneden en tesamen klimmen we nog een heel stuk de andere kant op. De muur is 6000 km, waarvan wij er vandaag zeker 1 km van beklommen hebben...

400280384_IMG_2134400280384_IMG_2136400280384_IMG_2177

Om weer de muur af te komen kon je kiezen voor een trap of voor de rodelbaan. Dit leek me erg gaaf, maar helaas zaten er voor mij een aantal slakken, dus de afdaling ging niet in een onverantwoordelijk tempo. Misschien een goede reden om ooit nog eens de muur te bezoeken en dan als eerste vd dag de rodelbaan te nemen. Met een waanzinnige snelheid naar beneden roetschen blijft dus nog even op mijn Bucket list.

1. Diny van looij:
    1 mei 2017
    Wat een reis !!! de reis van je leven !!! jullie hebben heel veel te vertellen als jullie terug zijn !!!!